Tijdens de Corona-periode was fysiek contact niet mogelijk. Om toch ontspanning te kunnen bieden heb ik Online~Offline momentjes gecreëerd.
Even offline gaan via een online verbinding met mij 🙂
We deden diverse oefeningen en ontspanningstechnieken. Niet volgens een specifieke stroming, maar ik combineer mijn Shiatsu ervaring, de EnergyFlow oefeningen met mijn jarenlange oefening in yoga en Qi Gong (en nog meer).

De momentjes zijn opgenomen en je kunt hieronder de opname(s) kopen, zodat je zelf – thuis- je eigen offline momentje kunt creëren.

Wil je op de hoogte blijven van een eventueel vervolg, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief!
*als kadootje ontvang je gratis de Energy Flow~mailflow: 8 mails met daarin een korte uitleg over de Energy Flow houdingen, de Vijf elementen en meer tips

“Een online-offline momentje met Kirsten is net alsof je met elkaar in dezelfde ruimte bent. En dat heeft in deze rare tijden veel toegevoegde waarde. Kirsten praat je rustig en duidelijk door verschillende oefeningen heen en geeft je dat moment voor jezelf.”
Floor van Zuylen

Een impressie van een online~offline momentje:

Koop een online~offline momentje

Hieronder zie je een overzicht met diverse momentjes, met daarbij een korte omschrijving waar de focus ligt.

Deze kun je alsnog kopen en zelf thuis doen:
~ Klik op de button onder het momentje dat je aanspreekt en mail me de datum van het gewenste momentje.
   Wil je meerdere momentjes kopen, dan mag je 1 mail sturen met meerdere data.
~ Ik stuur je een tikkie.
~ Na ontvangst van de betaling mail ik je de youtube-link(s).

* let op: heb je een momentje al eerder aangeschaft dan blijft de link gewoon beschikbaar

.

Stoel
Om te ontspannen heb je niet persé een matje en ruimte nodig. Het kan ook gewoon op de stoel 🙂 En het hoeft ook niet altijd een uur te duren. Dit ontspanningsmomentje kun je in delen opsplitsen en ze afzonderlijk doen:
Deel 1 ontspannen, terugkomen bij jezelf, de drukte uit je hoofd laten stromen (start: 1.40 min. duur: 10 minuten)
Deel 2 losmaken van je lichaam, heerlijk als je langere tijd statisch achter je scherm hebt gezeten (start: 12.30 min. duur: 18 minuten)
Deel 3 strekken, verlengen en ruimte maken in je lichaam. Wil je dit deel doen, zorg dan dat je van tevoren wel wat losmakende oefeningen doet. Dit om overstrekking en blessures te voorkomen. (start: 31.25 min. duur: 19 minuten)
Deel 4 massage van de bovenbenen, kun je altijd doen 🙂 met of zonder deegroller (start: 50.25 min. duur: 5 minuten)
Natuurlijk kun je ook je eigen stoelmomentje samenstellen en de tijd nemen die je hebt. Laat je vooral inspireren!

Hoofd
Ons hoofd draait overuren, nadenken, piekeren, kijken op het scherm, online meetings. Vaak in verkeerde houdingen, aan de keukentafel, onderuitgezakt op de bank. Dat vraagt om extra aandacht en ontspanning voor je hoofd en nek 🙂
We beginnen met het losmaken van de armen, dit zijn de “afvoerkanalen” van de spanning in je hoofd. Daarna warmen we de nek op en doen enkele strekkingen.
Vanuit de nek masseren we de schedel, ons gezicht en hals.
We eindigen met een ontspannende oefening voor de ogen.

Onthaasten
Onthaasten is het thema in dit ontspanningsmomentje. Sta je in de 6e versnelling dan kan het lastig zijn om af te schakelen, zeker als je er al een tijdje op doorrijdt. Teruggaan naar bv 100 km per uur voelt als een slakkengangetje, je gaat je irriteren, vervelen en voelt je onrustig.
Ik begin deze les met een heel verhaal,  een uitleg over hoe stress werkt en waarom het zo lastig is vanuit drukte af te bouwen en de rust in te gaan. Een theoretische uitleg om je handvatten te geven, inzicht en herkenningspunten. Om te ontdekken hoe jij in de actiemodus blijft hangen, wat rode vlaggen zijn en dingen die je wilt vermijden. Want het begint bij bewustworden en inzien, pas daarna kun je bewust (andere) keuzes gaan maken.
Voor de oefeningen die we doen nemen we veel tijd, want overgeven aan ontspanning en dieper erin kunnen zakken heeft tijd nodig.
Veel gepraat van mij, maar met als doel bewustwording en herkenning bij jou te creëren! En wetende hoe lastig het kan zijn, hoe eng het ook kan zijn om je over te geven aan wat soms een zwart gat lijkt, nodig ik je uit daarbij hulp aan te nemen als je merkt dat het je alleen niet lukt!

Bekken
Je bekken is je basis, hier hoort je zwaartpunt te liggen. Het hoort open en soepel te zijn zodat er een goede doorstroming vind tussen buik en benen. Je hoort er in te kunnen rusten zodat je bovenlichaam zich ontspant en flexibel kunt bewegen. Dingen zijn vaak niet zoals ze horen 😉 Dus geven we in dit ontspanningmomentje de aandacht aan het bekken.
We gaan eerst opwarmen, het bekken en aanverwante delen. Vervolgens gaan we een aantal strekkingen langere tijd aanhouden, zo’n 10 ademhalingen. Zodat het gebied ruimte en tijd krijgt zich aan te spannen.
Voel hoe omliggende gebieden mee blijven werken en daarom continue weer ontspannen mogen worden. Ondersteun jezelf goed met dekentjes en kussentjes zodat je lichaam niet te sterk gestrekt wordt en echt tijd en ruimte krijgt.

Ruimte
Na 8 weken Corona-quarantaine werden de maatregelen versoepeld. Voor velen geeft dit meer lucht, meer ruimte. Ook al kan het een benauwend gevoel geven, want meer ruimte kan meer onzekerheid geven. Daarom hebben we dit ontspanningsmomentje de aandacht gegeven aan ‘lucht’, aan de Long energie. Ontspanning creëert ruimte, de oefeningen creëren ruimte. Spanning loslaten, flow creëren.
We beginnen met een ademhalingsoefening. Daarna kloppen en strekken we de borstkas en armen. We masseren de Long en Dikke darm meridiaan op de armen. En ook al zeggen meridianen en energie je niet veel, voel wat er is, voel wat er gebeurt als je masseert en aandacht schenkt aan plekken die opvallen. Het gaat om het effect, niet om het ‘hoe’ te verklaren 🙂
Vervolgens hebben we ruimte gemaakt in het bekken en onderbuik. Ter afsluiting een visualisatie, een uitnodiging de ruimte te voelen en tot je te nemen.

Geheel
Vaak zijn we gefocused op een bepaald deel van ons lichaam, omdat het pijn doet of stijf is of koud. Dan vergeten we gemakkelijk dat het lichaam 1 geheel is en dat alles met elkaar verbonden is. Het kan zelfs zijn dat een ander deel ziek is, en dat het gebied dat dit compenseerde nu pijn doet.
Dit ontspanningsmomentje nemen we het hele lichaam mee. We beginnen met een klopoefening waarin we alle energiebanen raken, zij verbinden het lichaam intern tot een geheel. Daarna werken we wat dieper en brengen alle gewrichten in beweging. Gewrichten zijn vaak knelpunten waar doorstroming vernauwd is.
Als je deze 2 onderdelen rustig en met aandacht en zorg doet, ben je er zo een uur mee bezig 🙂

Buik
Onze buik is het centrum in ons lichaam. Hier wordt energie gemaakt en afval uitgescheiden. Een gebied wat vaak niet bekend is, maar waar we wel vaak klachten hebben – van maag tot darmen, menstruatie, blaas. Vaak is de buik ook betrokken bij rugklachten.
Je buik is je aandacht waard, hier ligt je basis, je emoties. Behandel je buik met liefde, met zachtheid en compassie.
Deze massage is heerlijk om ‘s avonds voor het slapen te doen. Merk op hoe je buik na afloop voelt. Mocht je vragen hebben naar aanleiding van deze massage, neem gerust contact met me op!

Benen
In dit ontspanningsmomentje hebben onze benen aandacht gegeven. Dat was nodig en was fijn hoorde ik (en merkte ik zelf ook). Onze benen dragen ons en brengen ons van A naar B. Vaak zijn ze gespannen en stijf of voel je ze amper. Als je je benen (ongemerkt) onnodig aanspant dan creëert dat spanning in je bovenlijf. Voelen je benen gespannen, let dan allereerst eens op je voeten: zijn deze ontspannen, zacht en breed. Verdeel je je gewicht goed over beide voeten, over de hele voetzool? We beginnen deze les met het losmaken van alle gewrichten: van je vingers tot je tenen, van je nek tot je enkels. Daarna masseren we de benen, van heup tot voet, binnenzijde en buitenzijde. Met aandacht, met liefde, gevoelige plekjes aandacht gevend. Tot slot kloppen we de benen zacht. Vanwege de tijd heb ik deze les niet afgesloten met een liggende houding, maar die kun je voor jezelf natuurlijk wel doen. Geniet daarbij van het effect in je benen, de tintelingen, warmte, lichte vibratie, …

Lage rug
De lage rug is voor velen een gevoelig gebied, variërend van moeite met opstaan, pijn bij het in beweging komen tot een hernia.
Een soepele onderrug helpt je te handelen, dingen te doen. Heb je wel eens serieuze klachten gehad in de onderrug dan weet je hoe verlammend dit is.
Letterlijk maar ook figuurlijk!
Een goed moment dus om aan meer ruimte en flexibiliteit in het lendengebied te brengen.
We beginnen met het masseren en wakker maken van het gebied. Daarna warmen we het op zodat de spieren warm worden en beter doorbloed. Vervolgens maken we meer ruimte door te strekken en te openen.
De laatste oefening (ook heerlijk om op bed voor het slapengaan te doen) werkt heen genuanceerd op de lendenwervels. Verrassend bij-effect is dat je hoofd hier rustig van wordt!

Voeten
Ken je het gezegde “heb je hoofdpijn, masseer je voeten”?
Maar ook bij koude voeten of kramp is een voetmassage heerlijk 🙂 Daarom dit ontspanningsmomentje met aandacht voor je voeten. Want zij zijn de basis waarop we staan en maken zij goed contact met de grond dan kan overtollige energie afvloeien. Ze geven je letterlijk én figuurlijk vaste grond onder je voeten.
Via de voeten kun je het hele lichaam bereiken, zowel door middel van de reflexzones die zich over de hele voetzool bevinden. Als via meridianen die beginnen of eindigen op je tenen en voetzool.
Aanvullende tip: Kun je niet goed bij je voeten? deze les is ook heel fijn met je partner te doen 🙂

Lucht
Of je nu letterlijk of figuurlijk meer lucht nodig hebt, deze opname helpt je daarbij. Lucht krijgen is van levensbelang. Maar vaak worden onze longen belemmerd volledig te kunnen functioneren. Door een ineengedoken houding op de bank, achter de pc. Of je houdt je adem in omdat iets spannend is, je je onzeker voelt. Lucht / adem heeft ook te maken met je ruimte innemen én je grenzen voelen en stellen.
In dit online~offline momentje brengen we de aandacht naar de borstkas, de ribben en je Long-energie.
We doen oefeningen om het gebied in beweging te brengen en strekkingen om ruimte te scheppen. We activeren de Long-energie in de meridiaan en ik neem je mee in een massage van je borstkas. Zachte, vriendelijke vingerdruk tussen alle ribben zorgen voor een betere doorbloeding, ontspanning en meer ruimte en flexibiliteit.
Wees extra lief voor jezelf want je zult gevoelige plekjes tegenkomen en gebieden die geen aanraking gewend zijn. Zet een glimlach op je lippen en blijf rustig en diep doorademen!

Na scherm
Na een lange dag achter het scherm is dit een heerlijk online~offline momentje om de spanning uit je schouders en nek te halen. Je hoofd kan aanvoelen als een overvolle ballon, je ogen en hersenen hebben continu aangestaan.
We beginnen met het in beweging brengen van schouders en nek, zodat de doorstroming goed op gang kan komen. Vervolgens geef je je gezicht, hoofd en nek een zachte massage, zodat alle spanning weg kan vloeien. Rustige strekkingen van nek, armen en schouders brengen ruimte en ontspanning. Alle overtollige energie kan uit je hoofd wegvloeien.
De hart-openende houding aan het einde is ook heerlijk om ‘s avonds voor het slapen gaan, in bed, te doen. Na een paar minuten draai je je om en gaat lekker slapen 🙂

Rug
Onze ruggengraat geeft ons kracht en flexibiliteit. We vragen veel van onze rug: een verkeerde houding, tillen, niet goed zitten, ineengezakt zitten. Velen van ons ervaren klachten in de rug, variërend van de heupen, middenrug tot schouders en nek.
In dit online~offline momentje beginnen we met het opwarmen van de ruggengraat, alle spiertjes en peesjes. Heel bewust voelen waar het vast zit en dit met liefde en aandacht zachter laten worden en ruimte geven.
Vervolgens hebben we enkele strekkingen gedaan in verschillende richtingen, ook weer heel rustig, om de wervels ruimte te geven en de spieren te verlengen. Naderhand voel je de ontspanning, door de inspanning.

“Zo fijn hoe je aandachtspunten blijft benoemen, want voor ik het weet zit m’n ademhaling hoog of trek ik m’n schouders weer op.”
een ontspannen anoniem 🙂

Hara
In deze les ligt de focus op onze zwaartepunt en balans.
Door middel van een diepe “waterballon” ademhaling maken we contact met onze Hara (onderbuik). Je Hara is je krachtbon en je wilt je zwaartepunt daar hebben. Van daaruit heb je veerkracht, is je hoofd licht en je schouders ontspannen. We hebben enkele oefeningen gedaan om het Hara gebied te activeren en vrij te maken. En enkele strekkingen om met name de Maag en Milt meridiaan ruimt  te geven. Zij horen tot het Aarde element, dit is je thuis. Het midden waar je steeds heen (wilt) komen om tot rust te komen, energie op te doen.
Ik geef je tips hoe je Shiatsu kunt geven op je eigen bovenbenen. Vervolgens hebben we een grondingsoefening gedaan. Deze kun je staand doen, maar ook zittend op de stoel. Een hele fijne oefening om door de dag heen te doen, om tot rust te komen. Gewoon als je in de rij staat te wachten, even niets te doen hebt. Maar zeker ook tussen het werk op de computer door!

Hart
Ons hart heeft, zeker in deze tijden, veel te verduren: angst, onzekerheid, vertrouwde dingen kunnen we niet meer doen, naasten kunnen we niet meer live zien.
We sluiten ons hart automatisch in dit soort situaties, om niet te hoeven voelen. Maar dat betekent niet dat we geen gevoelens hebben, we drukken ze alleen weg. Doen we dit te lang, te vaak dan gaan ze op andere manier om aandacht spelen. Dat kan fysiek zijn, maar ook door angstaanvallen, boosheid en frustratie.
Daarom nu een momentje voor je hart, geef haar de ruimte en aandacht die ze verdient. Angst zorgt voor verkramping en tunnelvisie, compassie en dankbaarheid zijn de weg om je hart te openen. Want ook al voelen we de vervelende dingen minder als we ons hart afschermen, we missen ook heel veel fijne dingen!
Komen er tijdens de sessie of naderhand dingen los, geef ze de ruimte. Adem rustig en diep door, voel ze, zie ze – laat je hoofd zich er even niet mee bemoeien. En je zult merken dat ze vanzelf wegebben en je meer ruimte en liefde zult voelen.

Balans
In dit online~offline momentje maken we contact met onze drie warmers, drie bronnen van energie die ons lichaam heeft. Tezamen helpt de DrieWarmer balans in het lichaam te brengen. Het verbind de diverse delen, zorgt voor een goede vloeistoffenbalans, temperatuur en de verspreiding van Jing (bron qi) door ons lichaam. Hoe is het gesteld in jouw drie warmers.
Leg pen en papier naast je neer zodat je aan het begin en het einde aantekeningen kunt maken.
Per warmer doen we oefeningen om de warmer te activeren. Plus een massage van de Driewarmer meridiaan op de arm en een afsluitende strekking van de Driewarmer.

Nek
In deze les hebben we ontspanning aangebracht in het Hout-element (Lever en Galblaas). Het vele computer werk, lezen en denken brengt de energie en focus naar het hoofd en met name de ogen. Al die energie moet via de smalle nek én ook weer terug. Dit is dan ook vaak de bottel-neck waar klachten ontstaan. We hebben een hoofdmassage gedaan. De nek losgemaakt en gemasseerd. Een zijwaartse strekking van de romp om de Galblaasmeridiaan ruimte te geven. In spreidzit nog een zijwaartse strekking waarbij ook de heupen en benen meer ruimte kregen voor een goede doorstroming. In de meditatie hebben we de ogen ontspannen, dit kalmeert de Lever-energie. Heerlijk om ‘s avonds te doen, vooral na veel lees/scherm werk. Zo kan de Lever rustig de nacht in om zijn opschoonwerk te gaan doen 🙂

Immuun
Dit is de complete opname van ons 1e online~offline momentje 🙂 Waarin we onze Long meridiaan masseren. De Long-energie versterkt het immuunsysteem, ze stuwt de Wei-Qi (afweer) onder het huidoppervlakte – onze 1e verdedigingslinie. Ook helpt de Long-energie emoties te laten stromen en dingen los te laten. Daarnaast hebben we onze onderrug ontspannen. Dit gebied hoort bij de Nier-energie. Angst is gekoppeld aan de Nier. Angst voert hoogtij in deze onzekere, onbekende Corona-periode. Het is een natuurlijke emotie, maar we willen hem laten stromen. Afsluitend een Hart-meditatie. Automatisch sluiten we ons hart op het moment dat dingen te heftig worden, om niet te hoeven voelen. Maar daarmee sluiten we ons ook af van onze levensenergie en vreugde. Vreugde, dankbaarheid en ontspanning versterken je immuunsysteem. Dus werken aan jezelf loont, zeker in deze tijden.